Mikael Kihlman, olja och torrnål
Gunnar Falk, Blyerts och vaxkrita
Härnösands Konsthall, 22.01-12.02 - 05
Vad är
det som gör svartvita bilder så laddade. I vår tid är
de flesta bilderna omkring oss i färg. När det skymmer avtar
vår förmåga att se färg. I mörkret är
faktiskt alla katter grå. Ibland frågar vi oss om vi drömmer
i färg eller svartvitt. Likadant är det med vårt minne.
Länge ansågs svartvita filmer och fotografier mera trovärdiga
än de i färg, mer ”dokumentära”. Men vårt
förhållande till det förändliga bildspråket
ändrar vårt sätt att se. Idag kan reklamen tillgripa svartvita
bilder, mest bara för att ”sticka ut”.
Fotografier var till att börja med svartvita (även om man tidigt
experimenterade med färg). Konstgrafiken var också till att
börja med i huvudsak svartvit. Den tog till sig färgen rätt
sent. Men ändå - fortfarande har den svartvita grafiska bilden
speciella förtjänster som färggrafiken lätt gömmer
bort. Axel Fridell påminner oss ständigt om detta i Härnösands
Konsthall.
När nu Mikael Kihlman och Gunnar Falk tillsammans
ställer ut sina verk på Härnösands Konsthall får
vi tillfälle att fundera vidare över den svartvita bildens speciella
energi. Det är det grafiska ”uttrycket” som förenar
de båda konstnärerna, men temperamenten är så olika.
Gunnar Falks expressiva bilder tycks födda ur en
vrede och en längtan att få spränga sig ut till det som
skymtar där utanför, både lockande och hotande. På
väldiga, stora ark har han tecknat med blyerts och vaxkrita i en
kombination och med en metod där tillfälligheter föder
former och ljus uppstår. Svärtan är vaxblank, dominerande
och djup. Det breda blyertsstiftets lättflygande spår har fått
ge övergångarna mot det bländande ljuset. Till det ljuset
dras vi. Där finns möjligheterna. Vad händer den dag Gunnar
Falk gör sig fri från det svarta inre?
Mikael Kihlman, som är en mästare i torrnålsteknik,
ger oss ett helt annat anslag. I hans bilder finns istället en introvert
ton och en melankoli, vare sig den kommer från platsen han besökt
eller från hans eget inre. Hans oljor hålls i en dämpad
färgskala i motiv snarlika grafikens. Ensamhetskänslan dominerar
i hans bilder, som om människorna vänder oss ryggen. Det är
främst han grafiska blad som bär. Där blir bilderna som
tecken för övergivenheten efter festen, på vägen
hem genom nästan folktomma gaturum. I vattenpölarna leker fantasin
med de inre möjliga resorna, ända långt utanför bildytans
rum. Så ser jag dessa bilder. Andra ser säkert något
annat.
Torgny Åström
|